Let’s talk websites! Een website maak je vanuit het oogpunt van je ideale klant. Dus niet alleen wat jij graag wilt delen, maar alles wat nodig is om je klant aan te spreken en over de streep te trekken.
Een website is belangrijk, maar het is echt niet zo dat je zonder website niet kunt beginnen. Ideale klanten maken namelijk ook kennis met je via social media en e-mails. De website is dan meer een soort naslagwerk en een bevestiging. Voornamelijk de ‘Over Mij’ pagina om meer over je te weten te komen en de salespagina voor een aankoop zijn belangrijk.
Het gaat er dus om dat jij met je website iemand over de streep kan trekken. Iemand kan aanspreken op zijn pijn en verlangen. Dat is veel belangrijker dan het perfecte design, lettertype en logo. Je wilt zorgen dat iemand daadwerkelijk overgaat tot een aankoop. Je wilt dus op je website vooral een oplossing aanbieden voor het probleem van je klant. Daar gaat het om!
Je ideale klant gaat dus kijken of jij het probleem kunt oplossen en of ze verbinding met je voelen. Daarom wil je altijd een foto van jezelf (kijkend in de camera voor contact!) toevoegen.
Homepagina
De homepagina is je eerste indruk! De truc is om niet meteen over jezelf te gaan vertellen, maar te gaan kijken vanuit je ideale klant. Je wilt meteen in die pijn en verlangen duiken bovenaan de homepagina. De ideale klant denkt nog altijd: ‘What’s in it for me?’ En ook heeft ze een korte aandachtspanne en is ze zo weer weg.
Wat ik nog wel eens mis zie gaan is dat een homepagina eruit ziet als een blog. Dat is verwarrend, want hoe weet je klant dan dat jij een serieuze dienstverlener bent? Of deel je soms alleen tips?
Ook kun je bovenaan meteen al linken naar je gratis weggever. Zie hieronder een gedeelte van mijn homepagina:
Een voorbeeld van een homepagina opzet kan zijn:
Daarnaast heb ik ook nog mijn mediapublicaties op de home pagina.
Zie hier mijn homepagina (ook ik blijf continu aanpassen en verbeteren en het zal nooit perfect zijn :))
Over Mij
De Over Mij pagina is in de meeste gevallen je meest bezochte pagina op je website. Mensen gaan vaak meteen opzoek naar ‘het gezicht’.
Voor het maken van de Over Mij pagina kun je je verhaal gebruiken zoals je hebt geoefend in module 1.
Onthoud: dit is vooral voor je lezer!! Maar wees niet bang het persoonlijk te maken.
Hierbij voor het gemak nog even de video:
Als je geen kennis van het maken en onderhouden van websites kun je overwegen dit uit te besteden. Mijn eerste website heb ik zelf gemaakt en later uitbesteed. Achteraf had ik het meteen willen uitbesteden. Zeker als je niet veel tijd hebt kun je dit overwegen. Zorg dan wel dat je de site zelf kunt onderhouden, dus teksten en prijzen aanpassen etc.
Het kan soms best lang duren voordat de website af is en veel heen en weer gemail. Wat wil je op korte en lange termijn met de website? Stel je wilt uiteindelijk cursussen verkopen of producten via een webshop verkopen zou ik dit alvast aangeven.
Tips voor het uitbesteden van je website:
Voor het maken van een website heb je een domeinnaam (www.jessyoudeman.nl) en een hosting nodig. Ik zit bij Blast Cloud Movers. Eerder zat ik bij Mijn Domein, maar had ik veel gedoe en de klantenservice was slecht bereikbaar. Blast kan een website voor je neerzetten, dus domeinnaam, hosting en wordpress klaar om in te loggen. Dan moet je zelf nog de website layout gaan maken. Hier ben ik erg tevreden mee!
Hosting
Zelf gebruik ik WordPress.org. Let op: dit is wat anders dan WordPress.com. Mocht je dit willen doen zou ik YouTube gebruiken voor tutorials. Zoek dan een recente video.
Wix wordt steeds meer gebruikt maar zou ik afraden. Niet alle functionaliteiten zijn mogelijk en er zijn minder mogelijkheden qua betaalsystemen. Hier las ik ook een informatief artikel met de nadelen van Wix.
Branding
Mijn logo heb ik in Canva gemaakt in een kwartier! Mijn vorige logo van Happy Rich Millennial heb ik wel laten maken. Dat zou ik nu niet meer doen en gewoon zelf aan de slag gaan.
Verder koos ik een hoofdkleur en twee andere kleuren en voila, ik had mijn branding!