Les 3: Content strategie

In de vorige les hebben we besproken hoe je een goede post kunt schrijven. Maar waar schrijf je dan over? En wanneer schrijf je over wat? We gaan nu kijken naar het grotere geheel.

In het algemeen geldt de regel in marketingland dat je 80% van de tijd waarde wilt delen en 20% van de tijd wilt verkopen. Hier ben ik het helemaal mee eens en dit is belangrijk. Als je weet dat ik altijd wat probeer te verkopen in mijn mails ga je ze niet openen of schrijf je je uit. Hetzelfde geldt voor posts en stories.

Door waarde te delen bouw je een relatie op met je ideale klant. Daarnaast zet je jezelf neer als expert in je vakgebied. Wat hierbij belangrijk is ook even je klant te erkennen, voordat je meteen tips gaat droppen.

Wat ik altijd als voorbeeld heb is wanneer je een probleem hebt en dit tegen een vriendin vertelt. Vaak kregen we meteen een lading tips, maar soms willen we eerst even horen: ‘Wat vervelend’. Ook als je je richt op ondernemers kun je zeggen dat je kunt voorstellen het spannend te vinden taken uit handen te geven.

Vervolgens moet je niet vergeten dat je daadwerkelijk 20% van de tijd een aanbod mag doen. Dat is best spannend en voelt snel als spam. Maar, je bent een bedrijf en geen vrijwilliger. Je hebt super veel kennis. Daarnaast bied je een oplossing voor het probleem van de klant. Je komt dus iets brengen, niet halen!!

Soorten content

Er zijn allerlei soorten content die je wilt afwisselen:

  • Waarde delen
  • Schop onder de kont geven
  • Persoonlijkheid laten zien
  • Jezelf als expert neerzetten
  • Verlangen opwekken
  • Belemmeringen tackelen
  • Erkennen van je klant
  • Aanbod delen

In een normale week probeer ik bovenstaande zaken af te wisselen waarbij waarde delen altijd het grootste onderdeel is.

Voorbeelden per soort content

Waarde delen

  • Tips
  • Inzichten & lessen
  • Fouten die je hebt gemaakt die je je klant wilt besparen

Expertstatus

  • Je visie delen
  • Laten zien welke achtergrond/kennis je hebt
  • Je transformatie delen
  • Social proof delen – reviews, media
  • In gesprek met een andere expert

Persoonlijkheid

  • Gezicht laten zien
  • Een kijkje in je leven
  • Je verhaal
  • Je passie over dit onderwerp
  • Hoe je met het onderwerp in aanraking bent gekomen
  • Eens praten op video – iemand voelt zo ook je energie

Belemmeringen tackelen

  • Overtuigingen van je klant tackelen (uit het ideale klant document). Bijvoorbeeld ‘het is onmogelijk van deze klacht af te komen’ en ‘ondernemen is voor mij niet weggelegd’.
  • Gebruik voorbeelden uit klantgesprekken

Schop onder de kont geven

  • Soms mag je je ideale klant wakker schudden. ‘Is het echt genoeg zo? Waarom zou je opgeven? Veranderen is spannend, maar hoe zou het zijn? Blijkbaar blijft het knagen. Alleen jij kan vandaag een keuze maken. Ben je tevreden als het zo blijft? Hoe is je leven dan over 1 of 5 jaar? Wat vind je daarvan? It’s up to you. Maak vandaag een keuze om ..’
  • Dit is ook meteen een voorbeeld van verlangen opwekken. Je laat dan de klant een beetje dromen.

Erkennen van je klant

  • We willen als mens erkend worden. Begrepen voelen. Af en toe mag je zeggen, ‘Hé, wat vervelend, ik kan het me goed voorstellen.’ Zo voelt de klant zich gehoord en begrepen, en ook veilig.

Weekvoorbeeld

Stel je hebt 10 momenten dat je iets wilt delen in de week, 2x per dag. Van posts, stories tot mails. Hierbij een idee:

4x waarde
2x persoonlijk
1x expertstatus
1x erkennen
1x verlangen opwekken
1x aanbod

Omdat je in het algemeen veel waarde deelt is het echt niet erg als je een keer een week veel sales aan het doen bent.

In lanceringsweken is er een ander plan van aanpak. Hier kom ik op terug in de les over lanceren in de volgende module.