In de vorige les hebben we besproken hoe je een goede post kunt schrijven. Maar waar schrijf je dan over? En wanneer schrijf je over wat? We gaan nu kijken naar het grotere geheel.
In het algemeen geldt de regel in marketingland dat je 80% van de tijd waarde wilt delen en 20% van de tijd wilt verkopen. Hier ben ik het helemaal mee eens en dit is belangrijk. Als je weet dat ik altijd wat probeer te verkopen in mijn mails ga je ze niet openen of schrijf je je uit. Hetzelfde geldt voor posts en stories.
Door waarde te delen bouw je een relatie op met je ideale klant. Daarnaast zet je jezelf neer als expert in je vakgebied. Wat hierbij belangrijk is ook even je klant te erkennen, voordat je meteen tips gaat droppen.
Wat ik altijd als voorbeeld heb is wanneer je een probleem hebt en dit tegen een vriendin vertelt. Vaak kregen we meteen een lading tips, maar soms willen we eerst even horen: ‘Wat vervelend’. Ook als je je richt op ondernemers kun je zeggen dat je kunt voorstellen het spannend te vinden taken uit handen te geven.
Vervolgens moet je niet vergeten dat je daadwerkelijk 20% van de tijd een aanbod mag doen. Dat is best spannend en voelt snel als spam. Maar, je bent een bedrijf en geen vrijwilliger. Je hebt super veel kennis. Daarnaast bied je een oplossing voor het probleem van de klant. Je komt dus iets brengen, niet halen!!
Er zijn allerlei soorten content die je wilt afwisselen:
In een normale week probeer ik bovenstaande zaken af te wisselen waarbij waarde delen altijd het grootste onderdeel is.
Waarde delen
Expertstatus
Persoonlijkheid
Belemmeringen tackelen
Schop onder de kont geven
Erkennen van je klant
Stel je hebt 10 momenten dat je iets wilt delen in de week, 2x per dag. Van posts, stories tot mails. Hierbij een idee:
4x waarde
2x persoonlijk
1x expertstatus
1x erkennen
1x verlangen opwekken
1x aanbod
Omdat je in het algemeen veel waarde deelt is het echt niet erg als je een keer een week veel sales aan het doen bent.
In lanceringsweken is er een ander plan van aanpak. Hier kom ik op terug in de les over lanceren in de volgende module.