Een speciale les over Instagram! Hoewel het aantal Instagram gebruikers heel langzaam afneemt is het nog steeds een heel goed kanaal om te connecten met je ideale klant en te verkopen.
Je Instagram geeft je eerste indruk van je bedrijf. Het is eigenlijk een soort visitekaartje. Je hebt een beperkte hoeveelheid letters. Je potentiële klant wil meteen weten wat jij kunt betekenen voor diegene. ‘What’s in it for me?’
Wat ik veel zie is dat er in de bio veel algemene termen staan. Er staat bijvoorbeeld ‘afval tips’ of ‘social media tips’, maar als je coach bent en een actief aanbod hebt als dienstverlener wil je dat meteen aangeven.
Uiteraard hoeft het niet volgens de onderstaande formule, maar hier wat ideeen:
‘Ik help je gezond af te vallen zonder strenge dieten.’
‘Ik help je met je social media zodat jij tijd overhoudt voor wat écht belangrijk is in je bedrijf/ zodat jij vanuit rust kunt ondernemen’
‘Ik begeleid je naar .. doormiddel..’
‘Leer hoe je .. door .. zodat..’
‘In 5 stappen naar meer rust door’
‘Helpt je bedrijf op te schalen zonder extra te moeten werken door de juiste advertenties’
‘Ik help jou je bedrijf te automatiseren zodat jij altijd consistent klanten hebt’
‘In 6 weken klachtenvrij door..’
Dit account is veel minder actief en gebruik ik nu vooral om mensen van dit account naar ‘Jessy Oudeman’ te krijgen.
Tuurlijk, hoe meer volgers hoe meer klanten. Maar staar je echt niet blind op het aantal volgers. Ik ken talloze ondernemers die hun klanten halen uit een paar honderd volgers.
Als je minder volgers hebt zijn het vaak wel meer betrokken volgers. Wel wil je consistent enkele nieuwe volgers aantrekken.
Hoe vergroot je je bereik op Instagram?
Een groot deel van mijn klanten haal ik uit Instagram. Of, vaak volgen ze me op Instagram en dan is de doorslag tot een verkoop via een email.
Connecten
Naast het continu werken aan mijn bereik is ook mijn doel met mensen te connecten. Ik ga graag gesprekken aan in de dm. Een dm is laagdrempelig. Maar, toch wil je benadrukken dat mensen je echt kunnen dm’en en je altijd reageert.
Wel merk ik dat het bereik langzaam afneemt dus focus ik me ook op andere kanalen.
Mijn bio:
‘Ik help je van idee naar winstgevende online business voor meer vrijheid in je leven’
Posts
Goede posts of stories zijn niet waar ik de meeste likes mee heb behaald. Likes zijn sowieso niet zo interessant. Je wilt interactie. Hieronder geef ik wat voorbeelden.
Voorbeeld uit klantgesprek
Ik gebruik veel quotes en voorbeelden uit klantgesprekken. Uiteraard altijd anoniem. Er zijn namelijk altijd mensen met dezelfde vraag!
Een klant gaf mij een mooi voorbeeld over beginnen met ondernemen: ‘Ik heb dan 20 tabbladen open met informatie en uiteindelijk overweldigt het me zo dat ik alles weg klik en het maar weer laat’.
Dit herken ik en zo heb ik in begin het ondernemen ook ervaren. Hetzelfde bij vermogen opbouwen. Het voelde als een soort enorme berg van werk waar ik tegenop keek. Niet weten waar te beginnen. ⛰
De kunst zit hem in ‘de berg’ opdelen in kleine behapbare stukjes en concrete to-do’s. Een ding tegelijk. Pas als je echt begonnen bent zul je vragen tegenkomen, daar zal je dan wel een antwoord voor vinden. 🙏
Je kunt alleen vooruitgang boeken als je daadwerkelijk begint. Elk klein stapje telt. Ga het doen. Oftewel het motto wat ik bij elke twijfel denk: “F*ck it let’s go’.
Welke actie kan jij deze week nog ondernemen om een kleine stap te zetten naar jouw doel? 💪🏻
Kwetsbaarheid laten zien
Hier deelde ik iets kwetsbaars. Ik kreeg vooral veel dm’s op deze post, omdat het een lastig onderwerp is. Ik deel dan ook nog altijd mijn nieuwe post in de dm om de reactie wat makkelijker te maken. Ik begon met een paar herkenbare quotes voor veel vrouwen. Je hoeft natuurlijk niet je hele ziel bloot te leggen. Maar jezelf neerzetten als perfect persoon die alles op de rit heeft kan iemand zich lastig aan identificeren.
‘Ik ben niet goed genoeg’
́’Ik ben niet mooi genoeg’
́’Ik ben nou eenmaal zo’
‘Ik zei het dagelijks tegen mezelf.’
‘Chagrijnig zeggen dat het toch niet lukt. En nu zie ik hoe makkelijk dat is om te zeggen, hoef je het ook niet te veranderen.’Vroeger was ik erg negatief en zo erg onzeker. Als ik eraan terugdenk maakte ik het mezelf zó moeilijk en ging het niet zo goed met me. Vooral mijn uiterlijk was een enorm ding.
In de nieuwe podcast aflevering deel ik waar ik stond en hoe dat is veranderd.
Ik heb steeds meer door dat alles te maken heeft met zelfvertrouwen. Ondernemen is een mooi voorbeeld hiervan. Ook is mijn leven een stuk leuker en lichter geworden. ✨
Ik deel dit omdat ik denk dat dit voor velen herkenbaar is maar ook om te laten zien dat je kan veranderen (als je wilt).
In de podcast vertel ik je hoe ik deze groei heb gerealiseerd. Ik heb namelijk het nodige werk gedaan. Als ik dit niet had gedaan had mijn leven er anders uitgezien.
Waarbij staat jouw onzekerheid je in de weg? – Mag ook privé in dm 💛
Weggeef/winactie post
Hier besloot ik eens wat weg te geven. Een stapel boeken. Dan zijn mensen ineens super actief in hun reactie en had ik 188 comments. Ook zette ik erbij: ‘Hebben? Geen gekke voorwaarden, gewoon goeie vibes. Reageer even onder deze post en ik kies iemand uit! 💛’ Weet je het concept geven, geven en geven nog?
Tips & waarde
Posts met goeie tips en waarde worden veel opgeslagen. Dit kan zowel tekst zijn in bijvoorbeeld een carrousel zoals hieronder. Maar dit kan ook een video zijn met bijvoorbeeld 3 tips om. Ook krijg ik op dit soort veel comments op.
Je kunt je account instellen als zakelijk account. Dit kost je niks. Dit geeft je de mogelijkheid tot super handige statistieken. Als je even bezig bent met posten kun je onderzoeken wat het resultaat was.
Ik heb een video opgenomen waar ik je de statistieken laat zien van mijn beide Instagram accounts en je laat zien en welke statistieken je kunt bekijken.
Dit is een link naar de video op de drive. Omdat het een schermopname is krijg ik de video niet in Youtube.